Eva Nogales, referent internacional en el camp de la biofísica molecular, fa una estada al CNIO dins el programa d'Investigadors Visitants Fundació Jesús Serra

"La investigadora és una de les científiques reconegudes en l'àmbit internacional pel seu increïble instint per triar sistemes biològics importants per a la salut humana, i per poder plantejar i respondre preguntes incisives per revelar principis biològics fonamentals en la nostra comprensió dels processos moleculars en la cèl·lula humana. "

Fundació Jesús Serra, del Grup Catalana Occident, i el Centre Nacional d'Investigacions Oncològiques (CNIO) han celebrat la presentació oficial de la investigadora Eva Nogales com a beneficiària de l'última edició del programa Investigadors Visitants de la Fundació Jesús Serra. Eva, biofísica nascuda a Madrid, treballa des de fa anys al Laboratori Nacional Lawrence Berkeley, és membre de la facultat de la Divisió de Bioquímica, Biofísica i Biologia Estructural del Departament Molecular i Biologia de la Cèl·lula de la Universitat de Califòrnia a Berkeley i investigadora a l'Institut Mèdic Howard Hughes.

El programa de la Fundació Jesús Serra té com a objectiu finançar l'estada a Espanya d'un investigador que hagi desenvolupat el seu treball en un centre internacional de prestigi en els últims cinc anys. Així, un cop l'any, el CNIO rep a un professor convidat de gran prestigi, que fa una estada de diversos mesos al centre. Aquestes visites permeten consolidar els llaços del grup d'investigació amfitrió amb el grup del centre al qual pertany l'investigador visitant, així com iniciar línies de treball noves gràcies a l'intercanvi d'idees i interessos comuns. La col laboració entre Fundació Jesús Serra i el CNIO en el marc d'aquesta iniciativa es remunta al 2009.
En la seva trajectòria professional, la investigadora Nogales ha superat els límits del que podia fer la tècnica de la microscòpia crioelectrònica i ha sorprès la comunitat científica, una vegada rere l'altra, amb estructures que es pensaven pràcticament inabastables, amb els estudis sobre la tubulina, el microtúbul, la maquinària d'iniciació de la transcripció humana, telomerassa humana o el complex repressiu polycomb 2 humà (PRC2), per esmentar-ne alguns.
En reconeixement als seus estudis pioners, Nogueres va ser escollida membre de l'Acadèmia Nacional de Ciències dels EUA i de l'Acadèmia Estatunidenca d'Arts i Ciències, així com membre estranger de l'Organització Europea de Biologia Molecular
Per al president de Fundació Jesús Serra, Federico Halpern, aquesta col·laboració és reflex de la ferma aposta de l'entitat per la investigació científica. “Gràcies a la col·laboració entre organitzacions espanyoles de referència com el CNIO i altres centres internacionals de gran renom hem aconseguit crear sinergies que permeten impulsar la investigació internacional en camps tan destacats com la lluita contra el càncer”, ha declarat.

Per part seva, la directora del CNIO, Maria A. Blasco, ha afirmat que “el Programa Investigadors Visitants de la Fundació Jesús Serra és molt important per potenciar les sinergies entre investigadors i centres d'investigació de tot el món”. “Tenir l'oportunitat d'intercanviar idees amb investigadors i investigadores de la talla internacional d'Eva Nogales enriqueix i impulsa la investigació del càncer del nostre centre”, ha conclòs.

13 anys de col·laboració fructífera entre el CNIO i la Fundació Jesús Serra

Des del 2009 s'ha aprofundit en la relació científica entre grups d'investigació de l'amfitrió CNIO amb els centres internacionals d'origen dels investigadors visitants de la Fundació Jesús Serra. Gràcies a aquesta col·laboració s'han pogut impulsar noves línies d'actuació a partir d'interessos científics innovadors.

Durant aquests anys són molts els destacats investigadors que s'han beneficiat d'aquesta estada sabàtica al CNIO, des de la primera visita de l'epidemiòleg David Goldgar, el van seguir Rama Khokha, Mercedes Racó, Astrid Laegreid, Maria Sibilia, Robert Benezra, Peter Petzelbauer, André Nussenzweig, Stephan A. Hahn, Patrick Sung, Chaitanya R. Divgi, Marcin Nowotny, Madalena Tarsounas, el Dr. Raúl Rabadán, Wolfgang Weninger, el Dr. Scott Lowe Dra. Sonia Laín fins a arribar a la Dra. Eva Nogales amb una segona estada com a investigadora visitant.

Sobre el CNIO

El CNIO és una institució pública espanyola dedicada a la investigació, el diagnòstic i el tractament del càncer, adscrita a l'Institut de Salut Carles III (Ministeri de Ciència i Innovació). Es troba entre els deu primers centres monogràfics de recerca del càncer arreu del món (segons l'informe Scimago de Nature Index). El CNIO cobreix tot el recorregut de l'R+D+I, des de la recerca bàsica fins a la clínica, per traslladar els resultats d'una manera ràpida i eficient al Sistema Nacional de Salut i al mercat farmacèutic i biotecnològic.

El CNIO presenta un programa de teràpies experimentals que inclou les fases inicials del desenvolupament de fàrmacs contra les dianes terapèutiques amb què treballen els científics. Algunes de les molècules del CNIO s'han llicenciat a empreses farmacèutiques internacionals. A més, el CNIO té una participació important en programes d'‘open innovation’ d'empreses farmacèutiques internacionals, fet que ha redundat en l'entrada de més de 25 milions d'euros al CNIO en els últims 6 anys. Finalment, del CNIO s'han generat 3 companyies d'empresa derivada, que també han aconseguit fer arribar als pacients els desenvolupaments del centre. Aquestes dades demostren l'aposta forta de la institució per la innovació i la transferència de tecnologia i fan palesa la importància de la col·laboració entre els ens públics i l'àmbit privat per impulsar l'avenç en el diagnòstic i el tractament d'aquesta malaltia.

Un altre pilar fonamental per al CNIO és acostar la ciència a la societat mitjançant iniciatives com el CNIO Art, projecte que reuneix a científics i artistes per crear obra d'art nova al voltant de la investigació científica, o Amics del CNIO, plataforma filantròpica a través de la qual qualsevol persona, empresa o associació pot col·laborar amb la investigació del càncer que realitza el centre, i gràcies a la qual s'ha impulsat un competitiu Programa Internacional de Contractes ‘Amics del CNIO’ per atreure talent investigador.